TÜRK DİLİ I-II DERSİ HAKKINDA
Türk dili dersleri, üniversitemizde 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu’nun 5/1 maddesi
uyarınca Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencileri dışında üniversitemizin lisans
ve ön lisans eğitimi veren bütün bölümlerindeki Türk öğrencilere verilmektedir.
Türk dili, iki yarıyılda verilen ikişer kredilik bir derstir. Türk dili dersinde,
etkin bir şekilde konuşma ve yazmanın yanında anlama, çözümleme, yaratıcı düşünce
ve eleştirel bir yoruma dayalı sözlü ve yazılı ifade gücünü geliştirmek temel hedeftir.
Yüksek bir dil bilinci, dilin estetik duyuşunu da içeren bir dil zevki ve en önemlisi
anadili sevgisi kazandırmak temel ilkelerimizdendir.
Öğrencilere Türk dilini doğru ve etkili kullanabilme yeteneğini kazandırmayı amaçlayan
ders içeriğimiz, “Türk dilinin kökenleri hakkında bilgi edinme, yeryüzündeki dil
ailelerini ve Türk dilinin ses yapısını tanıma, Türkçenin imla ve noktalama işaretlerini
yerinde kullanma, sözlük ve yazım kılavuzu kullanma alışkanlığı edinme, Türkçeyi
etkin bir şekilde kullanma becerisi ve kitap okuma alışkanlığı kazanma” şeklinde
özetlenebilir.
İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesine bağlı fakülte ve yüksekokulların birinci sınıf
öğrencilerine iki dönemi kapsayacak şekilde, “TRD 151 Türk Dili I” ve “TRD 152 Türk
Dili II” olmak üzere haftada iki saat uzaktan eğitim yöntemiyle öğretim yapılmaktadır.
Türk Dili dersinin 1. yarıyıl eğitim-öğretim programı şu şekildedir: 1) Dil, dil-
kültür ilişkisi, yazım ve noktalama kuralları 2) Dilin kaynağı ve doğuşu, dillerin
sınıflandırılması 3) Yeryüzündeki diller ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri,
yapı bakımından dünya dilleri 4) Genel dil kültürü, dil farklılaşmaları, lehçe,
şive, ağız, argo 5) Türk yazı dilinin tarihi devreleri, şahsiyetler ve eserleri
6) Türk dilinin tarihi devreleri, Türk alfabeleri 7) Ses bilgisi, Türkçe sesler
ve sınıflandırılması 8) Ses olayları, ses türemesi, ünlü ve ünsüz düşmesi, ünlü
daralması 9) Türkçenin ses özellikleri, vurgu, yapı bakımından kelimeler 10) Türkçenin
hece yapısı, kökler, isim ve fiil kökleri 11) Türkçenin ekleri, yapım ve çekim ekleri
12) Anlam ve görev bakımından kelimeler, kelime grupları 13) Cümle ve cümlenin öğeleri
14) Genel değerlendirme.
2. yarıyıl eğitim-öğretim programı ise şu şekildedir: 1) Cümle çeşitleri, fiil cümlesi,
isim cümlesi, Kurallı, devrik cümle 2) Anlamına göre cümleler 3) Türkçede genel
anlatım bozuklukları 4) Yazılı ve sözlü anlatım türleri, kompozisyon, kompozisyon
yazarken dikkat edilmesi gereken hususlar 5) Yazılı anlatım türleri: Konularına
göre şiir ve şiir türleri, masal 6) Yazılı anlatım türleri: Fabl, hikâye, roman
ve roman türleri 7) Yazılı anlatım türleri: Tiyatro, gezi yazısı, anı 8) Biyografi,
otobiyografi, günlük 9) Yazılı anlatım türleri: Fıkra, deneme, eleştiri 10) Yazılı
anlatım türleri: Mektup ve mektup çeşitleri, röportaj, mülâkat, sohbet 11) Yazılı
anlatım türleri: Makale, rapor, tutanak 12) Tartışmaya dayalı anlatım türleri: Tartışma,
panel, forum, açık oturum, münazara 13) Görüşmeye dayalı anlatım türleri: Konferans,
sempozyum( bilgi şöleni), kongre, nutuk(söylev) 14) Genel değerlendirme.
Her dersin sonunda, imla ve noktalama ile ilgili bilgi verilmektedir.